Thursday, November 12, 2009

TANGGONG JAWAB SUAMI DAN ISTERI

Gambar kenangan bersama tiga pasangan anak menantu


Sebelum Tazkirah seterusnya yang akan di buat oleh Dina Shari didalam bloknya http://www.seharumkayumanis.blogspot.com/, ingin rasanya saya menchelah dan berkongsi pandangan supaya kita selalu mengingati betapa perlunya untuk pasangan suami isteri itu sentiasa akur tentang jawab bersama demi untuk kesejahteraan rumah tangga.





Pada bulan Jun tahun ini saya berpeluang menghadiri satu konvensyen KELUARAG A DUAT yang dianjurkan oleh Jemaah Islah Malaysia (JIM) di Sebuah Hotel di Kuala Lumpur bersama isteri dan anak anak menantu. Tajuk Konvesyen itu ialah " Keluarga Cemerlang, Dakwah Terbilang ". Walaupun usia saya dan isteri sudah agak lanjut namun kesejahteraan rumah tangga perlu senantiasa di semai demi untuk nak mendapatkan kecermelangan keluarga bukan setakat anak anak , malah hinggalah keanak cucu.





Konvensyen dimulakan dengan kepentingan perlunya ada nya VISION didalam permulaan kita nak mendirikan rumah tangga. Ini bermakna bukan setakat hidup saja ada vision tetapi nak mendirikan rumah tangga pun kena ada vision. Sekiranya kita mengahadapi sebarang masaalah didalam rumah tangga nanti, kita kena rujuk balik kepada vision tadi. Contohnya, kalau matlamat perkahwinan kita itu untuk nak mengujudkan satu keluarga SOLEH LAGI MUSLEH , kita kena la cari jalan yang SOLEHAH. Cari la jalan penyelesaian yang terbaik. Macam orang tua tua kata la, kalau sorang jadi api , yang sorang lagi tu kena la jadi air.





Didalam konvensyen tu juga banyak penekanan tentang tanggong jawab suami isteri. Peserta diminta untuk menyenaraikan tentang tugas suami dan isteri. Sisuami diminta untuk menyediakan tugas isterinya. Contoh nya , tugas isteri kena jaga anak,didik anak, masak nasi, kemas rumah, iron baju, basuh kain dan seterusnya. Tugas suami sikit je, iaitu cari nafkah. Dah selesai semua lalu si penceramah yang dijemput khas dari Indonesia tu kata, apa yang kamu tulis ni semua tugas suami. Ada ka dalam Quran kata itu tugas isteri?. Hah!!!. padan muka. Habis apa tugas isteri??. Tak aci la kalau goyang kaki. Akhirnya penceramah tu kata tugas isterinya hanya satu saja iaitu melahirkan anak. Itu pun kalau diizinkan Allah.





Walaubagaimana pun tugas tugas tersebut boleh lah dibahagi bahagikan dengan keredhaan isteri dalam suasana mesyuarah. Kalau setakat nak tolong masak, basuh baju, basuh pinggan, buang sampah, kemas bilik dan sebagainya, rasanya tak la susah sangat. Tak la sampai orang kata , queen control. Tambahan pula hujung minggu, boleh la giliran kita pula yang buat kerja. Tunjuk la bakat sikit. Kalau ada anak lelaki elok la sama sama minta tolong. Kena ajar anak lelaki kita buat kerja kerja ni". Sekali sekala apa lah salah nya kita tanya kat isteri, Yang, nak kopi ka teh. Siap cawan dengan piring sekali. Sambil sambil tu embus embus la sikit. "sapa tak sayang bini oiii!!!"

1 comment:

  1. Bagi saya, keluarga Abg Ipin dah cukup sempurna dan cemerlang.

    ReplyDelete